Hyresgästinformation

Välkommen som hyresgäst hos ANDOL Bostad/TOBOJO Fastighets AB

Lägenheten är utrustad med fasta gardinbeslag där de flesta gardinfästen passar. Det finns också brandvarnare och Du som hyresgäst ansvarar för byte av batterier. Om Din lägenhet har markiser så tänk på att dra upp dem vid regn eller hård blåst. Om ni har tänkt att sätta upp större/tyngre föremål på väggarna, såsom platt-TV eller skåp, kontakta vaktmästaren för råd och hjälp och för att undvika onödig åverkan på väggar och tapeter. I badrum/våtutrymme får inga föremål, (hyllor, krokar, speglar mm),sättas upp på egen hand. Detta ska göras av vaktmästaren för att undvika skador på underliggande tätskikt.

 

Om Du/Ni har orsakat skador eller om slitaget är onormalt kan Ni bli ersättningsskyldiga.

Internet - I ANDOLS fastigheter beställer ni eget abonnemang och betalar för det till Telia. I TOBOJOS fastigheter (ej Runstigen 5 A/B/C) ingår internet anslutet till Savman. Vill man ha högre hastighet kontaktar man Savman och betalar till dem för det.

TV – TV 1/2/4/6, Barnkanalen och Kunskapskanalen ingår, men ni måste ha en box. Vill man ha fler kanaler får man ta ett abonnemang hos Boxer.

I tvättstugan bokar man tid på en lista eller en tavla. Sen följer man de instruktioner/regler som finns i tvättstugan angående städning mm.

 

Kontakta oss gärna om Ni har några frågor eller synpunkter!

 

Vad är onormalt slitage?

Som hyresgäst har man en plikt att väl vårda den lägenhet man hyr. Detta innebär att man ska använda lägenheten aktsamt så att ingen skada uppkommer. Uppkommer skada kan hyresgästen göras ekonomiskt ansvarig för eventuell reparation. Detta framgår av 24 § Hyreslagen 

  • Om hunden krafsat på ytterdörren så att den måste bytas;
  • Om katten kissat på golvet så att mattan måste bytas för att få bort doften;
  • Om ni rökt i lägenheten så att den måste målas om för att lukten ska försvinna;
  • Om Ni tappat en flaska i handfatet så att det spruckit
  • Om ni gjort en mängd hål i väggarna

kan ni bli ersättningsskyldiga för hela eller del av kostnaden.

Vanliga frågor från hyresgäster

Hur vet jag om ni har lediga lägenheter?

Du måste ha gjort en intresseanmälan och när det finns en ledig lägenhet i det område Du valt blir Du kontaktad om Du uppfyller kraven som finns på intresseanmälan.

Hur kan jag/vi anmäla vårt intresse av att hyra hos Andol/Tobojo?

Intresseanmälan finns på hemsidan. Var noga med att fylla i alla uppgifter!

Hur säger jag upp lägenheten?

På ditt hyreskontrakt finns en ruta avsedd för uppsägning Fyll i uppgifterna och lämna in det på kontoret eller skicka in det. Kontakta kontoret (Östra Järnvägsgatan 14 A) om du inte hittar ditt kontrakt så skickar vi ut en kopia. Kom ihåg att fylla i telefonnummer och gärna mailadress så vi kan nå dig för överenskommelse om visning, besiktning med mera

Hur lång är uppsägningstiden?

Uppsägningstiden är i normalfallet 3 månader.

Vad får vi göra med lägenheten?

Om Ni vill göra förändringar så kontakta kontoret först. Det kan finnas möjligheter att göra tillval om Du saknar något. Om Du gör förändringar t ex tapetserar om så skall det vara fackmannamässigt utfört, annars kan Du bli ersättningsskyldig.

Vad är onormalt slitage?

Som hyresgäst har man en plikt att väl vårda den lägenhet man hyr. Detta innebär att man ska använda lägenheten aktsamt så att ingen skada uppkommer. Uppkommer skada kan hyresgästen göras ekonomiskt ansvarig för eventuell reparation. Detta framgår av 24 § Hyreslagen 

  • Om hunden krafsat på ytterdörren så att den måste bytas;
  • Om katten kissat på golvet så att mattan måste bytas för att få bort doften;
  • Om ni rökt i lägenheten så att den måste målas om för att lukten ska försvinna;
  • Om Ni tappat en flaska i handfatet så att det spruckit
  • Om ni gjort en mängd hål i väggarna

kan ni bli ersättningsskyldiga för hela eller del av kostnaden.